Svátek má: Berta

Zprávy

Velikost textu:

SD: Podle švédských služeb se prý už Putin toulá u volebních místností!

SD: Podle švédských služeb se prý už Putin toulá u volebních místností!

Švédská bezpečnostní policie popsala situaci před volbami, jako by varování o možném „cizím vměšování“ bylo oprávněné - ačkoliv skutečná data vypráví jiný příběh, napsal Svenska Dagbladet.

Ilustrační foto
6. září 2018 - 11:04

Zprávy tajných služeb pro média jsou sestaveny tak, že jsou pro lidi zavádějící a skutečnosti uváděné v tisku nesouvisejí s „operacemi vlivu“ cizích států, napsal rozhořčeně o mediální manipulaci švédský deník.

Do voleb ve Švédsku zbývá týden, ale žádné „ruské vlivové operace“ v zemi nejsou dosud odhaleny, zdůraznil Svenska Dagbladet. To, před čímž mnozí varovali, se nestalo - ale Švédská bezpečnostní policie (SEPO) popisuje situaci tak, že se u veřejnost vytváří jiný dojem, zdůraznil článek. V důsledku toho jsou občané nepravdivě ovlivněni, a to i prostřednictvím médií.

Podle SEPO existují nyní „rozsáhlé aktivity" na internetu, ve snaze poškodit volebním proces. Zejména v tiskové zprávě, která byla distribuován minulý týden uvedla, že „byly vzlomeny stávající, a dokonce vytvořeny nové falešné účty na sociálních sítích s cílem šířit dezinformace, polarizovat a rozdělit společnost v předvečer voleb“. Jako další příklad „vměšování“ jsou ve zprávě označeny „DDoS útoky a pokusy o hacknutí informací o politických stranách a organizacích.“ Ale abychom byli přesní, to vše nemá nic společného s „vlivovými operacemi“, napsal Svenska Dagbladet.
 
Podle definic uvedených ve zprávě švédského Vojenského zpravodajství za rok 2016, „operace vlivu“ se obvykle provádí „od dotyčných států, kteří se snaží ovlivnit bezpečnostní politiku jiných zemí“, aby se „vytvořila chaotická atmosféra, nedůvěra či nespokojenost“, aby se ovlivnilo rozhodování, názory nebo chování lidí. Švédská bezpečnostní policie ve své zprávě za rok 2017 bez výhrad podpořila tuto terminologii: „To je dobrá definice, která jasně vymezuje způsob, jak rozlišit normální provoz formování veřejného mínění a vlivové operace. My sami pracujeme na podobné definici," citovala ji Svenska Dagbladet.
 
O „ruských pokusech ovlivnit volební kampaň“ se stále hovoří po prezidentských volbách ve Spojených státech, připomněl autor. Ve Švédsku i politici, včetně vlády a orgánů na různých úrovních, také varovali před „velkým rizikem“, vyjadřovali obavy, že se Rusko bude snažit uspořádat něco podobného u švédských voleb. Nicméně, v konečné fázi předvolební přípravy začala tato varování slábnout, protože k ničemu zvláštnímu ve Švédsku stále nedošlo, poukázal deník Svenska Dagbladet.


Mezitím byla od SEPO vydána zpráva pro média pod názvem: „Pokusy ovlivnit důvěryhodnost volebního procesu.“ Vytváří se ve čtenáři dojem, jako by k těmto pokusům docházelo, uvedl autor článku: „Do mysli jim nechtěně vkrádá Rusko.“ Nicméně, všechny „příklady“, které se zatím uvádí – je vyšší aktivita na internetu, aniž by se prokázala souvislosti s „daným státem“. To znamená, že v souladu s obecně přijímanou definici, to nemůže být připisováno „vlivovým operacím“, zdůraznil článek.
 
Přičemž ke stejnému závěru dospěli i zástupci SEPO: „V současné době bezpečnostní policie neviděla žádné rozsáhlé vlivové operace, za nimiž by stály vnější zdroje“, je uvedeno v bulletinu tajné policie. Nicméně, k poškození veřejného mínění už došlo, poukázal článek: „Protože média obvykle vytvářejí své titulky z toho, co je na začátku spíše, než z toho, co je uprostřed nebo na konci tiskové zprávy.“
 
Například informace Švédského rozhlasu, který jako první šířil zprávu SEPO, byla publikována pod titulkem: „SEPO: Spousta pokusů na ovlivnění voleb“. A teprve na konci bylo možné pochopit, že se nemluvilo „vlivových operacích“ a veškeré „neobvyklé činnosti“, zmíněné ve zprávě, neměly vztah k „vnější mocí“, upozornil Svenska Dagbladet.

 
V té době ve zveřejněné verzi tiskové agentury lze číst: „SEPO zaznamenaly nárůst počtu pokusů o ovlivnění voleb.“ A důležitá námitka, že to opravdu není o žádných „operacích vlivu“, byla až na konci zprávy, zdůraznil článek: „V důsledku toho, že SEPO předložila své informace pod takovým titulkem, média ji zveřejnila pod zavádějícím a matoucím úhlem. A skutečná zpráva je, že se do švédských voleb žádný stát nevměšoval, se víceméně ztratila z očí."

Švédská bezpečnostní policie by se měla více a zodpovědněji zabývat otázkou komunikace s veřejností, a to jak přímo, tak prostřednictvím médií, vyzval autor. „Jinak může existovat podezření, že skutečným účelem této zpravodajské zprávy bylo úmyslně vytvořit názor, že Putin už putuje kolem švédských volebních místností," uzavřel Svenska Dagbladet.

(kou, prvnizpravy.cz, svd.de, foto: arch.)